Nytt namn och nya kläder för Nordisk rörmärknings nya varumärke var beställningen. Med en ny inriktning på en privat marknad och en önskan om att sticka ut från konkurenterna gav de oss på Peach uppdraget att ta fram något som skulle passa.
Nordisk rörmärkning kontaktade oss för de kände sig låsta vid sitt nuvarande varumärke och namn. Att ha rörmärkning med i sitt namn gör ju att de flesta kunder tror att de endast håller på med just det, rörmärkning. Lösningen blev ett nytt namn och ett nytt varumärke som kunde bredda sitt utbud och även rikta sig mot en mer privat kundgrupp.
När namnet var satt fick Peach i uppdrag att ta fram en ny look som skulle passa det lite mer kaxiga varumärket. I denna beställning ingick logotyp, grafisk manual, en ny hemsida och marknadsmaterial för lanseringen av denna nya plattform.
Logotypen skulle kännas ny och fräsch men den skulle även innehålla element från Nordisk rörmärkning, där allting började. Så det fanns ett historiskt värde i logotypen men det behövde endast framgå på ett subtilt sätt.
Till logotypen behövdes en även komplett grafisk profil. Färger, typsnitt, bildmanér, you name it. Efter mycket samtal och undersökning kom vi tillsammans med kunden fram till ett färgschema och manér som vi såg skulle sticka ut från mängden.
Vi sammanställde alla dessa riktlinjer i en grafisk manual som sedan användes vid utformandet av den nya hemsidans design.
När allt vart klappat och klart var ju folk även tvungna att få reda på att företaget över huvud taget fanns, tydligen!
Så för att komplettera med detta behov producerade Peach även en rad olika typer av innehåll till olika typer av kanaler. Publicering och marknadsföring av innehållet sköttes av en separat byrå.