När STC bad om försäljning, fixade vi försäljning. Med hjälp av ett supertydligt budskap, en bred mediamix och ett riktigt kanonerbjudande gav varje spenderad krona 12,50 tillbaka i försäljning.
STC och Peach har hängt ihop länge. Man kan säga att vi har blivit deras marknadsavdelning. Vi kommer med egna initiativ, vi kan varumärket som att det vore vårt eget och tar saker på volley. Idén om Superdealen kom första gången 2016. Vi har utvecklat det lite sen dess. I det här caset berättar vi hur det gick för Superdealen 2019.
Sälja supermånga gymkort och värva nya medlemmar. Det var vårt tydliga uppdrag inför Superdealen 2019. Efter sommaren är det många som är sugna på att börja träna igen och då gäller det att få dem att välja STC. Under året gör gymkedjan mycket varumärkesbyggande och utbildande marknadsföring, men med Superdealen är det sälj som gäller.
Vi som är all about design får bita ihop lite när vi ska göra de grafiska grejerna för Superdealen. Tanken är nämligen inte att det ska kännas vare sig genomarbetat eller innovativt. Det ska kännas billigt. Och vi fattar det – design ska göra rätt jobb.
Eftersom vi har byggt STC:s webb från grunden var det en enkel sak att skapa och sätta upp en ny landningssida med särskilt fokus på kampanjen. Det här var platsen dit vi drev all trafik och samlade in data under kampanjen.
Var skulle trafiken komma ifrån då? Sociala medier förstås. Och hur når man fram på Facebook och Instagram? Film förstås. Vi gjorde en superenkel animering av budskapet, priset och STCs logga. Färgerna är starka, det rör sig och rubrikerna kastar sig mot dig på skärmen. Ingen skulle missa Superdealen i scrollen.
Det gäller att vara på tårna när man annonserar på Facebook. Det finns mycket att göra när datan börjar trilla in – kolla vilka målgrupper som är mest intresserade och vilket annonsmaterial som går bäst. Sen satsa budgeten på rätt kort. Lookalike-målgrupper och retargetingannonser var ett par av Superdealens framgångsfaktorer.
Less is not more när det gäller Superdealen. Vi bredde på i flera olika kanaler, för att målgruppen inte skulle missa vårt erbjudande. Vi gjorde posters till klubbarna, flyers, direktreklam, annonser i lokaltidningarna, banners, e-postutskick och nästan chipspåsar. En kort kampanjperiod skapade en bombmatta av reklam mot målgruppen i alla kanaler samtidigt. Boom!
Vi vill inte avslöja exakt hur många kort vi sålde. Men vi kan ge dig en ledtråd: supermånga. Det är helt klart inte bara online som gäller. 67% av gymkorten såldes på klubbarna runt om i landet. Men visst, många såg även annonsen på Facebook och gick till gymmet och köpte kortet. Vi är säkra på att det var den starka närvaron i många kanaler samtidigt som gjorde kampanjen till en succé, med ett superresultat på nästan 13 gånger marknadspengen i intäkter.
Du kanske är nyfiken på hur vi fördelar budgeten i ett sånt här projekt? Eftersom vår superprojektledare Jessica har gjort en wrap-up av Superdealen 2019 kan vi visa dig.