Spänn fast er, nu kör vi! Så kände vi när Stendahls Bil gav oss chansen att göra deras nya webbplats med briefen: bygg Sveriges bästa bilhandlarsite. Om vi lyckades? Det gjorde vi. Enligt oss, deras kunder och deras leverantörer.
Peter Hedström hade blivit Stendahls Bils nya marknadschef. Vi kände varandra sedan innan och delar inställningen att design är nice. Stendahls Bil har inga små ambitioner. De har Sveriges nöjdaste kunder, men är inte nöjda. När de skulle bygga om sin plats på nätet valde de att go Peach.
Tillsammans skulle vi bygga Sveriges bästa bilhandlarsite, med fokus på design. När vi pratar design menar vi att det ska se snyggt ut, fungera perfekt och kännas rätt. Du vet, ungefär som en ny Volvo.
Ja, det var helt klart ett jobb som skulle göras och vi är glada att vi gjorde det rätt från början. Vi började med en heldags workshop för att få full koll på strategi, innehåll och funktionalitet.
Sen analyserade vi den gamla siten för att se vad besökarna gjorde där. Det blev startpunkten för den nya webbplatsstrukturen. ✌️
Vi gillar att Stendahls Bil inte gör något halvbra. Ihop med den nya siten fick vi kolla på hela den grafiska identiteten och tog en del nya bilder. Deras grejer skulle matcha deras leverantörer. Vi valde ett typsnitt och bilder som tar plats och talar om att de är starka och professionella partners till några av världens största bilmärken.
Peter var rätt tydlig med att siten skulle kännas nice. Så vi tog inga genvägar i designfasen. Vi jobbade med wireframes för alla olika enheter och körde avstämningar genom korrekturverktyget Invision. På det sättet blev det inga överraskningar vilket innehåll som skulle tas fram och i vilket format. Vi byggde webbplatsen på ramverket Bootstrap, för att slippa koda det som inte behövdes kodas och få full responsivitet. Ovanpå det la vi givetvis vår custom made design.
Har du kollat in siten än? Det som får den att kännas nice är mycket luft på sidorna, stora marginaler och små effekter som ger liv till bilder och ikoner. För att sidan ska vara snabb, trots mycket bilder och filmer, har vi jobbat med caching som speedar upp laddtiderna rejält.
I Stendahls Bils bilhallar möter du välbekanta ansikten som hjälper dig med din bil. De är lokala och personliga. Självklart ska det kännas likadant på siten. Vi fotade alla som jobbar på Stendahls i deras naturliga miljöer för att visa vilka de är och vad de gör.
För att få till liveuppdaterad försäljning av lagerbilar behövde siten en ny integration också. Till vår hjälp kom våra grannar EffectSoft, som är experter på den här typen av lösningar. Genom en API-koppling till bilmarknadsplatsen Wayke är produktfeeden automatiskt synkad överallt. Det betyder t.ex. att Stendahls Bil enkelt kan gasa och bromsa sin dynamiska annonsering av lagerbilar på Facebook. Det är sånt som måste funka på Sveriges bästa bilhandlarsite.
Som om inte det var nog, så levererar även den nya webbplatsen en produktfeed med nödvändig bildata till Facebook. Det betyder i korta drag att Stendahls Bil numera kan göra dynamiska annonser av sina lagerbilar, enkelt och automatiskt!
– Nu vet vi att våra kunder blir mottagna på schysst sätt online också. Det är snyggt, inspirerande och enkelt. Vi har fått så jäkla mycket för pengarna hos Peach. Folk tar för givet att det är (biiiiiip) eller (biiiibiiiip) som gjort vår site, inte en liten webbyrå i Älvängen. Ni är alldeles för blygsamma. Men jag gillar det, säger Peter.
– Ni är avslappnade och vill bara göra snygga, schyssta grejer. Jag kan ringa designkungen (Emil) och säga sju meningar och när första korret kommer tillbaka ser det ut precis som jag har tänkt mig. Jag gillar er välvilja och nördighet, får man säga så? Ni är en byrå som inte beter er som en byrå.