Under namnet Rebake gav vi nytt liv till en gammal idé - att baka om bröd till skorpor, istället för att slänga det. Med hjälp av lite design berättar Cederleüfs & Svenheimers nu vad de gör för att minska matsvinnet.
Anna Pennbrant, VD för konditorikedjan Cederülfs & Svenheimers satt hemma i soffan en vanlig onsdagskväll och tittade på SVT. Programmet var Maträddarna och handlade om vad man kan göra med mat som vanligtvis slängs. Det gick rakt in i hjärtat och hjärnan.
“Vi har länge bakat om vårt kaffebröd till skorpor. Vi har bara inte berättat om det. Jag såg en möjlighet att prata om matsvinn och hållbarhet med våra kunder”, berättar Anna.
Cederleüfs & Svenheimers bestämde sig för att sälja det “återvunna” brödet i sina egna butiker och branda det Rebake. Det bröd de inte fått sålt under dagen skickas till bageriet, skärs i bitar och bakas igen – till de godaste skorpor du kan tänka dig. Klart bättre än att slänga det som inte längre kan räknas som färskt, vilket många andra bagerier och caféer gör.
Vårt uppdrag blev att ta fram en logga till Rebake som som inte springer för långt ifrån sin förälder Cederleüfs & Svenheimers. Vi skulle också hitta ett sätt att paketera den ny-gamla produkten utan att det fick kosta för mycket.
Cederleüfs & Svenheimers lekte lite med en slogan som säger det mesta: “For everyone’s sake, close the loop and rebake”. Under första mötet kom vi på att namnet de letade efter faktiskt gömde sig i sloganen. Namnet blev Rebake! Jonas (vår AD) belönades med en semla.
Logotypen flirtar med retur-symbolen, samtidigt som den behåller känslan av go-bakat från Cederleüfs & Svenheimers.
Logotypen printade vi på etiketter som enkelt kunde fästas på snygga papperspåsar som redan fanns. Sådana hacks gillar vi. På det sättet kunde vi skapa en helt ny känsla utan att designa och producera en helt ny förpackning. Tillsammans med de nya förpackningarna levererade vi också en enkel skylt med vår slogan och en förklaring av konceptet.
– Jag gillar verkligen att jobba med Peach. Annars skulle jag ju inte återkomma till dem hela tiden. Jonas plockade upp mina idéer om Rebake och namnet växte fram när vi pratade om det. Sen behövde jag mest säga ja eller nej.
– Folk köper dem. En butik frågade efter dem så sent som idag. Det enda problemet är att vi inte vet när vi kommer att ha dem. Vi bakar ju bara skorporna om det faktiskt blir bröd över. Men jag är stolt över projektet och tycker att det visar vilka vi vill vara, säger Anna.