Vi har tillsammans med Ale el tagit fram en varumärkesidentitet och grafiska riktlinjer. Förutom grafiska riktlinjer har vi sammanfattat helheten kring varumärket med affärsidé, målgrupp och värdeord.
Ale El äger och underhåller elnätet i Ale och delar av Lilla Edets kommun med för närvarande drygt 13 000 anslutna kunder.
Vi blev kontaktade för att de saknade en enhetlighet i sitt visuella språk och kände att det spretade för mycket. De ville bli tydligare med vad de vill kommunicera och stärka sitt varumärke.
Vi fick i uppgift att uppdatera deras befintliga grafiska manual och skapa en dokumentation av Ale Els varumärkesidentitet och hur det ska användas i praktiken både externt och internt.
Vi valde att dela upp dokumentet i två delar. Den första delen handlar om Ale Els varumärkesidentitet med vision, affärsidé, positionering och målgrupp. Nästa del handlar om de grafiska riktlinjerna.
Vi har jobbat fram nya färger som passar både för tryck och digitala publiceringar. Vi har tagit fram ett ikonpaket, sammanfattat vilka illustrationer som används, bildspråk och hur man får använda logotypen. Tillsammans med Ale El har vi också tagit fram tonalitet och hur de ska kommunicera på sociala medier.
– Riktigt bra jobbat av oss alla inblandade, inte minst till Peach som varit snabb i vändningarna och väldigt lyhörda för hur vi ville ha det. Grymt!