När Ahlafors Bryggeriers webbplats behövde en ny look satsade vi allt på att få ölflaskorna att se bra ut. De krispiga produktbilderna och den enkla webdesignen gjorde kunden stolt över sin produkt och sin site. Cheers!
Ahlafors Bryggerier, ett lokalt bryggeri inte långt från oss, hade precis lanserat sin nya logga och förpackningsdesign som de var supernöjda med. Problemet? Den gamla webbplatsen höll inte vad den nya loggan lovade. Ahlafors Bryggerier bestämde sig för att fräscha upp hela sin visuella identitet och bygga en ny webbplats. De bestämde sig för att go Peach.
Ahlafors Bryggerier behöver visa vilka de är bland alla svenska microbryggerier som dykt upp. Målet är att krogarna i Göteborgsområdet ska välja Ahlafors och att flaskorna ska plockas från hyllorna på Systembolaget.
För ett litet bryggeri är en lång historia värdefull. Med sina 23 år är Ahlafors Bryggerier ett av Sveriges äldsta mikrobryggerier. Ölet bryggs i gamla, fina brukslokaler i det lilla samhället Alafors. I webbdesignen fick dova och rustika färger representera hantverket som ligger bakom ölen. Typografin vi valde är enkel och stilren för att varumärket ska kännas uppdaterat och för att det ska vara lätt att läsa på siten.
Vi behövde få folk att vilja hålla en Ahlafors-flaska i handen, även om de bara såg den online. Vi ljussatte och fotograferade Ahlafors Bryggeriers flaskor i vår studio och tog dem på en retusch-resa i Photoshop. Resultatet? Titta här!
Vi har fått flaskorna att se ut som superstars och vi castar dem i huvudrollen varje gång. Eftersom bilderna används igen och igen har den lyxiga redigeringen betalat av sig för länge sen. Det är inte dyrt att se bra ut. 😎
Webbplatsens viktigaste jobb är att visa upp produkterna som restauranger och Systembolaget kan beställa. Därför kändes det helt rätt att satsa på produktbilder som poppar på sidan. Det kändes också helrätt att webbplatsen och produkterna skulle se lika bra ut på alla enheter. För att det ska vara tydligt och peppigt för ölälskarna.
Vi byggde en responsiv webbplats i WordPress och gjorde det så enkelt som möjligt för Ahlafors Bryggerier att själva gå in och uppdatera innehållet.
En av grundarna av Ahlafors bryggerier, Christer Sundberg, var beställare av den nya siten. När vi ringer honom några månader senare för att fråga om han är nöjd med vårt jobb svarar han: “Ja, jag tycker att vi har en jäkligt snygg hemsida nu och äntligen syns vi på Google”. Christer gillade också att projektet inte behövde bli så vansinnigt omfattande och att det blev ett hyfsat pris.
Vi gillade att Ahlafors gav oss fria händer och bjussade på öl. För vem vill inte hålla en Ahlafors-flaska i handen?